20. 05. 2017.

Clanak 48. - Uvjeti za prijam u državnu službu (sraz nejasnih članaka o uvjetima zapošljavanja)

Komentar članka 48. Zakona o državnim službenicima


Uvjeti za prijam u državnu službu

Clanak 48.

(1) Osoba koja se prima u državnu službu mora imati:
  • a) odgovarajući stupanj obrazovanja,
  • b) odgovarajuće stručno znanje i radno iskustvo, osim u slucaju prijma vježbenika,
  • c) zdravstvenu sposobnost za obavljanje poslova radnog mjesta na koje se prima,
  • d) hrvatsko državljanstvo.
(2) Za prijam u državnu službu osobe koja je strani državljanin ili osobe bez državljanstva,
pored ispunjavanja uvjeta propisanih posebnim zakonom, potrebno je prethodno odobrenje
središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.

(3) Osim uvjeta iz stavka 1. ovoga članka posebnim zakonom, uredbom ili pravilnikom o
unutarnjem redu državnog tijela mogu se propisati i drugi uvjeti za prijam u državnu službu.

(4) U smislu ovoga Zakona radno iskustvo na odgovarajućim poslovima je radno iskustvo
ostvareno u državnoj službi ili u radnom odnosu izvan državne službe u odgovarajućoj
strucnoj spremi i struci.

(5) U radno iskustvo iz stavka 4. ovoga clanka uracunava se i vrijeme obavljanja poslova na
temelju clanka 62. stavka 1. ovoga Zakona te vrijeme strucnog osposobljavanja bez
zasnivanja radnog odnosa u skladu s odredbama ovoga Zakona i zakona kojim se ureduju
prava i obveze službenika i namještenika u lokalnoj i podrucnoj (regionalnoj) samoupravi.


Opaska:

Detaljnije o usporedbi. :

Idemo se vratiti malo u prethodni članak,  članak 45c. stavka 3. koji ima formulu da su postupak javnog natječaja = interni natječaj. 

(3) Na postupak provjere kompetencija iz stavka 2. ovoga članka i izbor službenika kojim ce se popuniti radno mjesto odgovarajuće se primjenjuju propisi kojima je uređen postupak javnog natječaja u državnoj službi.

Znači da imaju iste kriterije točnije važna je riječ: provjera kompetencija. Ono što vrijedi za interni natječaj isto je kao i javni natječaj, jer se i cijeli članak zove: Postupak prije raspisivanja javnog natječaja i internog oglasa.

Članku 48. stavku 1. , osoba koja se prima mora imati:

  1. Odgovarajući stupanj obrazovanja
  2. Odgovarajuce strucno znanje i radno iskustvo, osim u slučaju prijma vježbenika.
Ne spominju se nigdje kompetencije.

Ako to usporedimo s ranije spomenutim člankom 45c. stavak 2.: 

(2) Ukoliko na raspolaganju Vladi ima državnih službenika koji ispunjavaju uvjete za raspored na radno mjesto koje treba popuniti, državno tijelo dužno ih je pozvati na testiranje i intervju, radi provjere njihovih kompetencija (znanja, vještina i sposobnosti).

Jesu li to sve iste stvari ili različite?

U ova dva članka se spominju sljedeće stvari:

  • a. stručno znanje - (članak 48.st.1)
  • b. radno iskustvo  - (članak 48.st.1)
  • c. kompetencije (znanja, vještine i sposobnosti) - (članak 45c. stavak 3.)
Ipak idemo dati šansu pa ipak preispitati terminologiju. 



Uredba o klasifikaciji radnih mjesta u državnoj službi 

Što o tome kaže Uredba o klasifikaciji radnih mjesta u državnoj službi koji imaju definiciju pojmova?

Znači to je treći dokument koji se treba poznavati da bi nešto bilo jasnije.

Standardna mjerila za klasifikaciju radnih mjesta

Članak 2.
Radna mjesta unutar svake kategorije državnih službenika klasificiraju se prema  standardnim mjerilima za sva državna tijela.
Standardna mjerila iz stavka 1. ovog članka su:
– potrebno stručno znanje,
– složenost poslova,
– samostalnost u radu,
– stupanj suradnje s drugim državnim tijelima i komunikacije sa strankama,
– stupanj odgovornosti i utjecaj na donošenje odluka.



I sad idući članak daje definicije:


Definicija standardnih mjerila
Članak 3.
Potrebno stručno znanje obuhvaća stupanj obrazovanja, znanja, radnog iskustva, sposobnosti i vještina potrebnih za učinkovito obavljanje poslova određenoga radnog mjesta.
Složenost poslova odražava razinu složenosti zadataka koji se obavljaju u okviru radnog mjesta i složenost postupaka koji se u njihovu rješavanju primjenjuju, razinu traženog osobnog doprinosa državnog službenika te opseg poslova radnog mjesta.
Samostalnost u radu odražava opseg u kojem se zadaci obavljaju u skladu s općim ili specifičnim smjernicama i uputama nadređenih te opseg nadzora nadređenih potreban u obavljanju poslova određenoga radnog mjesta.
Stupanj suradnje s drugim državnim tijelima i komunikacije sa strankama odražava vrstu i učestalost kontakata koji se ostvaruju prilikom obavljanja poslova određenoga radnog mjesta te njihov značaj za rad državnog tijela.
Stupanj odgovornosti i utjecaj na donošenje odluka izražava opseg u kojem poslovi koji se obavljaju u okviru radnog mjesta imaju utjecaj na provedbu programskih ciljeva državnog tijela, uključujući odgovornost za obavljanje vlastitih zadataka i odgovornost vezanu uz određivanje zadataka drugim državnim službenicima te provođenje nadzora nad njihovom provedbom.

Začarani krug

Ulazimo u jedan začarani krug u kojem:


  • za interni natječaj je potrebno jedno a za javni je potrebno drugo
  • međutim jedan članak izjednačava kriterije internog i javnog
  • može li onaj tko to čita znati kako se ponašati?
  • nije jasno operaciono definirano: stručno znanje, radno iskustvo, znanje, vještine i sposobnosti
  • kako zapravo mjeriti: stručno znanje, radno iskustvo, znanje, vještine i sposobnosti?
  • tko je zapravo mjerodavan da to radi?

O kompetencijama

Ako spomenemo dokument Preporučene kompetencije za rukovodeća i nerukovodeća radna mjesta  na stranici 11. postoji prikaz Opisa kompetencija i temeljnih oblikovanja ljudskih potencijala:



Ova slika opisa kompetencija je sasvim u redu, samo ističe da svi ranije spomenuti ( Uvjeti za prijam u državnu službu i Postupak prije raspisivanja javnog natječaja), ne spominju ono što je temelj piramide: Osobine ličnosti, temperament, interesi, talent (sposobnosti se spominju ali u nedefiniranom obliku).

U ovom trenutku, možemo imati osobu u državnoj službi koja ima vještine, znanja i sposobnosti koje se gledaju... ali se svađa s ljudima, neugodnog karaktera... Taj karakter neće biti bitan jer se samo gledaju: znanja, vještine, sposobnosti i radno iskustvo.

Ma što to bilo...


Dojam

Ovo je samo analiza gdje se gleda članak po članak Zakona o državnim službenicima. 
Ostavljam mogućnost da je to definirano jasnije u nekim daljnjim člancima... ali inicijalno ostaje dojam, uz dužno poštovanje prema tvorcima ovih zakona... da nije bilo gledanja i usuglašavanja već je dokument koji je pisan, stvoren od početka bez da se gledala povijest i povezanost dokumenata.
Poznate hrvatske riječ: šlamperaj (< die Schlamperei - nemarnost, neurednost, traljavost).

U psihološkom smislu stvara temelje nejasnoće, produkcije jako mnogo dokumenata s terminima i procedurama koje su u koliziji. Dugoročno se stvara naučena bespomoćnost onih ljudi koji to provode jer u svijetu nejasnoća sve je moguće ako ima političke volje... ili ništa nije moguće jer nema političke volje.