29. 04. 2017.

Članak 40. Pretpostavke za prijam u državnu službu - party 2. (Karakteristike službenika)



Što kaže Ministarstvo uprave o vezano za karakteristike službenika u Planu prijma


1. Odjeljak PRETPOSTAVKE ZA PRIJAM U DRŽAVNU SLUŽBU

Utvrđivanje radnih mjesta



Članak 40.


(1) Radna mjesta mogu se popunjavati samo u skladu s pravilnikom o unutarnjem redu i prema usvojenom planu prijma u službu.

(2) Pravilnikom o unutarnjem redu utvrđuju se radna mjesta u državnom tijelu, potreban broj državnih službenika na svakom radnom mjestu i uvjeti za raspored te druga pitanja od značaja za organizaciju i način rada u državnom tijelu sukladno zakonu.


Opaska:

1. Što kaže Ministarstvo uprave 

U jako jasnom tekstu na stranici Ministarstva uprave postoje objašnjenja koja govore o popunjavanju radnih mjesta prema pravilniku o unutarnjem redu i  planovima prijma u službu.
I u tom tekstu na stranci Ministarstva uprave kažu:
"Planom prijama u državnu službu utvrđuju se potrebe državnih tijela za službenicima određenog stupnja obrazovanja, znanja, radnog iskustva, sposobnosti i vještina." 

Opaska:

Ovdje se jednoznačno spominje: 


  • stupanj obrazovanja
  • znanje 
  • radno iskustvo 
  • sposobnosti 
  • vještine


2. Uvjeti za prijam u državnu službu

Opći uvjeti za prijam 


Opći uvjeti za prijam u državnu službu – uvjeti koje moraju ispunjavati sve osobe koje se primaju u državnu službu, neovisno o radnom mjestu na koje se primaju i državnom tijelu u koje se primaju:

  • odgovarajući stupanj obrazovanja
  • odgovarajuće stručno znanje i radno iskustvo, osim u slučaju prijma vježbenika
  • zdravstvenu sposobnost za obavljanje poslova radnog mjesta na koje se prima,
  • hrvatsko državljanstvo.


Opaska:


Ovdje se spominje: 
  • stupanj obrazovanja
  • znanje 
  • radno iskustvo
Nigdje se ne spominje:
  • sposobnosti 
  • vještine



3. Koje pitanje bi postavili stručnjaci za upravljanje ljudskim potencijalima


Svako će postaviti pitanje stručnjaci koji rade u području ljudskih potencijala o preciznu metodologiji određivanja plana prema:
  • obrazovanju
  • znanju 
  • radnom iskustvu
  • sposobnosti 
  • vještini 
Vrlo važna tema: Ova tema je jedna od važnijih u cijelom sustavu upravljanja s ljudskim potencijalima. Naizgled sve je jasno. Međutim, tu se daje sloboda da svatko od prema svom Pravilniku o unutarnjem redu i pram svom Planu prijma u službi određuje pravila na svoj način pa je u ovom procesu istraživanja Zakona o državnim službenicima svakako zgodno provjeriti da postoji velika razlika između onoga što piše u Zakonu i onoga tko ga primjenjuje.

Tko odlučuje: Ako bi pitali djecu što oni misle o tome što treba ukinuti od predmeta u školi, vjerujem da bi prvo se ukinula matematika. Pa je li to objektivno i stvarno potrebno da se ukine matematika?
Naravno da je odgovor da je matematika jedna od krucijalnih znanosti i da je jako važna u obrazovanju. Ako bi pitali profesore drugih znanosti o zastupljenosti u školama u odnosu na matematike, vjerojatno bi rekli da su oni su podcijenjeni.
Treći bi rekli da je nešto drugo važno i tada dolazimo do pitanja  
  1. Gdje je onda tu precizna matematika definiranja vještina, sposobnosti i znanja u sustavu planiranja?
  2. Na koji način se određuje koliko je potrebno osoba VSS, VŠS ili SSS?
  3. Kako se određuju sposobnosti i vještine, koji su alati za određivanje toga?
  4. Kako državna služba bi operativno definirala riječ sposobnost? Točnije, kako bi odredili između dva službenika, koji je sposobniji?
  5. itd. bit će prilika za postavljanje još pitanja...


4. Hvale vrijedan dokument iz Ministarstva uprave

Treba svakako pohvaliti nastojanja Ministarsva uprave koje je kreiralo dokument koji ulazi jako dobro u područje upravljanja ljudskim potencijalima a naziva se Preporučene kompetencije za rukovodeća i nerukovodeća radna mjesta koji je kreiran u rujnu, 2014.
U dokumentu od 85 stranica koji bi svakom preporučio da se pročita i ovog je sadržaja:
Sadržaj dokumenta Preporučene kompetencije za rukovodeća i nerukovodeća radna mjesta


  • Dokument je nastao kako u njem u "razvijen pomoću EU Twinning Light projekta Potpora jačanju administrativnih kapaciteta kroz razvoj kompetencijskog okvira u državnoj službi u potporu Kraljevine Nizozemske" kroz zajedničkih tim. U njemu s Hrvatske strane sudjelovala kolegica psihologica Andreja Bakula (kao voditeljica tima i RH) što samo govori da psiholozi i psihologice rade sjajne stvari što joj se i osobno zahvaljujen i da je potrebno još više organizacijskih psihologa zaposliti unutar javnog sektora. 
  • Na 45. stranici ističe da su osnovne kompetencije (pored drugih) za rukovodeće državne službenike:


  1. Planiranje i organiziranje
  2. Komunikacija na svim razinama
  3. Donošenje odluka/ odlučivanje



Opaska:

Ono što se postavlja pitanje kada se na brzinu pogleda dokument:
  1. Tehnička strana: dokument je skeniran kao slika pa se ne može pretraživati niti kopirati ako neko tijelo želi to integrirati u svoje dokumente. Znači, mora se ručno pretipkavati. Nije baš neki veliki propust ali ga je dobro spomenuti.
  2. Od osamostaljenja Hrvatske 1991. prvi put se spominju kompetencije. Iako je to prvi spomenuo  David McClelland 1972. godine ( “Testing for Competence Rather than Intelligence“). Točno 23 godine od osamostaljenja Hrvatske se spominju kompetencije koje su možda ključne ako želimo normalan javni sektor.
  3. Ono što je važnije, opće je i moje mišljenje je da se radi suprotno što se tiče osnovnih kompetencija za rukovodeće državne službenike. Da nema planiranja i kontrole plana, da se ne razgovara s dionicima u procesu i ne donose odluke (ili se odluke donose tako da čelnik organizacije donosi sve odluke pa postane usko grlo, a ostali rukovoditelji se neslužbeno žale da su predmetni kod njega a oni jadni čekaju.)
  4. I možda najvažnije: dokument su preporučene kompetencije. Ova riječ "preporučene" znači da se vjerojatno neće ni primjenjivati u javnom sektoru jer sam mišljenja da to treba biti obvezne kompetencije. Većini ekipe koja je sada u javnom sektoru ne odgovara da:

  • planiraju
  • komuniciraju
  • i donose odluke

5. Analiza postojeći Planovi prijma u 2017.g.

Uzmimo samo za mali eksperiment i pogledajmo postojeće Planove prijma za ovu godinu, i tražimo kako se "utvrđuju se potrebe državnih tijela za službenicima određenog stupnja obrazovanja, znanja, radnog iskustva, sposobnosti i vještina."

Uzimamo na dan 29.4.2017.g. popis Planova prijma koji su obavljeni na ovoj stranici



Opaska:
  1. Imamo samo tri Plana prijma u državnim službama i važno je pitanje koje se postavlja, a gdje su drugi?
  2. unutar ta spomenuta Plana prijma:
  • Pravosudna tijela nigdje ne spominju potrebu službenika za "određenog stupnja obrazovanja, znanja, radnog iskustva, sposobnosti i vještina.".   Ali se zna koliko će biti zaposleno pripadnika nacionalnih manjina, a zabranjeno je pitati na razgovoru za posao tko je koje nacionalnosti što spada u priču o diskriminaciji ali to je posebna tema koja će biti obrađena.
  • Državno izborno povjerenstvo (citiram):
– 2 (dva) službenika sa završenim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili specijalističkim diplomskim studijem pravne struke.
  • I sve u redu da se kaže da će ostale specifikacije oko potrebe za službenicima biti definirane u posebnom dokumentu već se nastavlja:
    Na temelju ovog Plana prijma, slobodna radna mjesta popunjavaju se putem javnog natječaja, internog oglasa, napredovanja ili premještaja.

  • Državni ured za reviziju
    – 13 (trinaest) revizora/revizorica – službenika/službenica sa završenim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili specijalističkim diplomskim stručnim studijem,– 4 (četiri) vježbenika/vježbenice sa završenim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili specijalističkim diplomskim stručnim studijem– 3 (tri) službenika/službenice srednje stručne spreme
Isto se spominje: 
Na temelju ovog Plana prijma slobodna radna mjesta popunjavat će se putem javnog natječaja koji će biti posebno objavljen.

Umjesto zaključka:
Znači, samo su spomenut stupanj obrazovanja i nigdje ni traga ni glasa:  
znanje, radno iskustvo, sposobnosti, vještine